INSPIRACJE / Sylwetka / 19 grudnia 2019

Jak obniżyć wartość kaloryczną potraw wigilijnych?

Potrawy wigilijne mogą być naprawdę smaczne i zdrowe. Warto kontrolować więc składniki, z których przygotowujesz posiłki, aby cała rodzina mogła cieszyć się pełnym smakiem każdej wigilijnej potrawy. Oto Nasze skuteczne sposoby:

Ogranicz smażenie i dodatek tłuszczu!
Jednym z kluczowych elementów wigilijnego stołu są ryby. O ile same w sobie stanowią istotny element zdrowej diety o tyle problem wiąże się z ich obróbką termiczną. Zarówno karp jak i popularna ryba po grecku zwykle smażone są w grubej panierce, pochłaniającej duże ilości tłuszczu. W łatwy sposób można tego uniknąć.
Najlepiej ryby grillować na delikatnie natłuszczonym grillu elektrycznym lub patelni do grillowania lub piec je w piekarniku. Dzięki temu możemy zaoszczędzić nawet 300 kcal na jednej porcji!

Kolejną potrawą, którą w prosty sposób można zmodyfikować są pierogi z kapustą i grzybami. W tym wypadku zmiany warto poczynić już na etapie przygotowywania ciasta. Dużo zdrowszą opcją będzie ciasto opierające się na mące z pełnego przemiału. Jeśli nie odsmażymy pierogów na oleju unikniemy ok. 200 kcal pochodzących z tłuszczu. W zamian za to wystarczy wrzucić na chwilę pierogi do wrzącej wody lub podgrzać je w parowarze.

Karp

Pierwszą zmianą jest minimalne podsmażenie karpia na klarowanym maśle, a następnie podpieczenie go w piekarniku. Rybę można też przygotować w galarecie lub w postaci rybnej zupy. Poniżej podaję przepis na karpia pieczonego:

Składniki: filet z karpia (około 1,5 – 2 kg), 1 pomarańcza, 2 limonki, 1 cytryna, 1 łyżka miodu.

Sposób wykonania: Rybę myjemy i polewamy wyciśniętym z cytryny sokiem, odstawiamy na 10 minut, płuczemy rybę ponownie. Łączymy sok z limonek i pomarańczy z miodem, mieszamy dokładnie. Rybę kładziemy do naczynia żaroodpornego, nacinamy, solimy i nacieramy sokiem z miodem. Pieczemy 40 minut w 180 st. C.

Pierogi

Chcemy żebyście wiedzieli, pierogi same w sobie nie są złe, szczególnie wtedy kiedy zadbamy o mąkę. Białą mąkę można zamienić na razową, dzięki czemu dostarczymy więcej i błonnika pokarmowego, który pęcznieje w żołądku i zwiększa poczucie sytości po posiłku. A przygotowując tradycyjny, wigilijny farsz, czyli kapustę z grzybami, wystarczy wszystko drobno pokroić, kapustę podgotować, odsączyć, wszystko lekko podsmażyć, a następnie dusić. Po przyprawieniu farsz jest gotowy.

Przed posiłkiem wypij szklankę wody z cytryną i miętą – jest szansa, że w trakcie wigilijnej kolacji zjesz mniej. Pamiętaj też, że nadal obowiązuje zasada spożycia ostatniego posiłku 3 godziny przed snem.

Barszcz wigilijny

Barszcz to bardzo wartościowe danie. Sam wywar na barszcz powinien być przygotowany z warzyw (nie z kostki rosołowej), zakwasić barszcz najlepiej octem jabłkowym (nie szkodliwym spirytusowym). Jeśli ktoś lubi barszcz zabielany, zamiast śmietany może użyć jogurtu naturalnego bezpośrednio na talerzu. Zamiast uszek o wysokim Indeksie Glikemicznym wrzuć ugotowana fasolę Jaś-spróbowałyśmy i jest pysznie!

Zupa grzybowa

Choć bardzo łatwo przyrządzić niskokaloryczną wersję tej potrawy, gospodynie wolą wybierać tę o wyższej zawartości tłuszczu dodając śmietanę. Nie nalegamy by zupełnie rezygnować z zabielenia zupy, wykorzystaj do tego jogurt naturalny.

Śledź

Ta ryba zwykle pojawia się na stole wigilijnym w otoczeniu bakalii lub posiekanej cebulki, oczywiście polana olejem lub śmietaną. Nie należy jeść dużych porcji śledzia, ponieważ sam w sobie jest kaloryczny i dość tłusty. Natomiast rezygnacja z sosów na bazie oleju, majonezu bądź śmietany skutecznie obniży wartość kaloryczną potraw wigilijnych z tą rybą. Daj w to miejsce niezastąpiony jogurt naturalny.

Ryba po grecku

Danie bardzo łatwe natomiast przed dodatek duszonych warzyw korzeniowych i smażonej ryby w panierce robi się dość kaloryczny posiłek! Nasza rada? Zredukuj kalorie poprzez przygotowanie ryby bez panierki a warzywa jakie wybierzesz to cukinia, marchew, papryka i sos pomidorowy.

Sernik

Sernik wigilijny to ten tradycyjny – prosty i minimalistyczny, na szczęście bez zbędnej polewy i kalorycznych dodatków. Średni kawałek tego ciasta zawiera około 300 kcal (120 g), natomiast po odchudzeniu możemy uzyskać tę samą porcję o kaloryczności dwukrotnie mniejszej! Wystarczy że zamiast sera tłustego wybierzesz ten chudy a zamiast cukru dodasz ksylitol. Ponadto cukier wanilinowy zastąp laską prawdziwej wanilii, a do masy twarogowej (ani do smarowania blachy do pieczenia) nie używaj tłuszczu.

Kutia lub kluski z makiem

To dwa odmienne, choć posiadające podobną bazę dania wigilijne. Kutia to mieszanka masy makowej z pszenicą, natomiast kluski z makiem, jak nazwa wskazuje – łączy w sobie makaron z makiem zmieszanym z bakaliami i miodem.

Masa makowa, wspólna dla obu potraw, jest jednocześnie bardzo zdrowa i zasobna w energię. Dlatego, aby zredukować kaloryczność tych niebywale smacznych dań, należy nieco zmodyfikować przepis na domową masę makową. Rum warto zastąpić aromatem rumowym, śmietankę odrobiną mleka, możesz pokusić się o wymianę miodu (około 370 kcal/100g) na syrop z agawy (około 315 kcal/100g). Bakalie są w masie makowej nieodzowne, a przy tym to źródło zdrowych kwasów tłuszczowych, witamin A, E, z grupy B oraz magnezu i wapnia, więc ich zawartości nie zmieniajmy. Przede wszystkim jednak staraj się dodawać mniej masy makowej do pszenicy lub makaronu.

Makiełki
Niektórzy mylą tę nazwę z potrawą z powyższego podpunktu – kluskami z makiem. Natomiast makiełki to tak naprawdę masa makowa z dodatkiem masła i żółtka jaja podawana z pokrojoną czerstwą bułką. Redukcję kaloryczności tej potrawy można przeprowadzić według powyższego schematu. Warto także zrezygnować z dodatku masła i żółtek, do namoczenia bułek użyć mleka o zawartości tłuszczu 1,5%, a cukier z tradycyjnego przepisu zastąpić – ksylitolem bądź erytrolem.

Makowiec

Bez tego ciasta nie ma Wigilii! Jeśli przygotowujesz masę makową w domu (mam taką nadzieję, ponieważ te dostępne w sklepie z reguły posiadają bardzo wątpliwy skład), przyrządź ją według mojego przepisu powyżej:)

Pierniki

Pierniki to nierozłączny składnik Świąt Bożego Narodzenia. Można je przygotować jednak w taki sposób, aby był jedną ze zdrowszych słodkości na wigilijnym stole. Wystarczy zamienić mąkę zwykłą – mąką razową lub pszenną pełnoziarnistą, gotową przyprawę do piernika – przyprawą samodzielnie skomponowaną, a lukier – ciemną czekoladą posypaną orzechami.

Kompot z suszonych owoców

Najlepszym wyjściem będzie napicie się symbolicznej porcji tego napoju przed przystąpieniem do kolacji wigilijnej, natomiast jeśli bardzo go lubisz – przestrzegaj kilku porad. Po pierwsze, przygotowując kompot z suszonych owoców, nie dodawaj do niego miodu ani cukru – nie jest to nieodzowne. Natomiast nalewając sobie porcję, nie dodawaj do szklanki owoców suszonych – 5 małych kawałków tego produktu to już około 100 kcal! Nie popijaj kompotu pomiędzy poszczególnymi daniami – nie tylko będzie to dodawanie do kolacji kalorii, ale popijanie kęsów niekorzystnie wpłynie na procesy trawienia.

Treść niniejszych artykułów ma charakter wyłącznie informacyjny. Nie zastępuje konsultacji z lekarzem i nie może być podstawą do stosowania jakichkolwiek środków farmaceutycznych ani form terapii. Wszelkie decyzje w ww. kwestiach należą do lekarza prowadzącego leczenie. Portal ani osoby współpracujące nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zawartych w portalu.

Zadzwoń i umów się na wizytę!

ul. Przybyszewskiego 99
Łódź

575 900 664 | kontakt@poradniawitaminka.pl


​Pobierz bezpłatny
E-book z przepisami